tisdag 27 december 2011

Tisdagen Den 27:e December

Kära Mormiz,

God Fortsättning!

Fast visst var du här?... Annars hade jag aldrig fått ihop allt, trots att Anders drog ett jättelass i framförallt matlagningen... Vi var ju i Kalmar hela veckan innan och där nere fixade vi julskinkan, köttbullarna, Janssonen och knäcken! Att vi kunde laga julmat hade jag ingen aning om, men alltihop blev hur bra som helst! Knäcken blev jag så glad så jag nästan tjöt över, trodde verkligen inte att jag skulle fixa det utan dig och mamma. Men den blev jättegod, så visst måste du ha varit med? På fredagen åkte vi upp och stannade förbi Norrköping och Anders underbara föräldrar för att umgås lite, introducera hundarna och lämna av alla våra julklappar.
Jag är fortfarande väldigt rörd och otroligt glad över att Anders ville fira jul med mig & pappa. Jag har alltid haft tur med det iofs, jag har alltid "fått" fira jul med min familj. Det har i och för sig aldrig varit något som varit diskuterbart för mig--julen skall man fira med sin familj. Basta! Men jag var ju övertygad om att Anders skulle fira den med sin familj, eftersom vi inte varit ihop så länge så ville jag inte heller driva det för långt, men han sa att han ville själv, så då fick det bli så. Och vad glad jag är över det! Han och pappa är så söta ihop, de var ju och fixade julgran och julklappar ihop förra helgen... F*n heller att jag låter pappa köpa gran själv... Jag minns ett år när jag och Mattias skulle ha egen gran och köpte en kanonfin kungsgran (tror jag) och mamma hade gjort missen att skicka pappa att köpa gran åt dem. Så åkte vi nog bara förbi hemma hos dem innan vi skulle hem med vår gran och möttes av en gråtfärdig mamma och den FULASTE granen i världshistorien!!! Den såg helt skabbig ut och tryckte i ett hörn... Mamma var så ledsen och vi skulle ju ändå fira julen där--så det slutade med att hon fick våran gran och vi tog med oss fulgranen hem... Men det blev en underbar jul ändå! Och aldrig att det blir någon jul-en! Det kan du glömma, hur praktiskt du än påstår att det är.
På kvällen åkte vi upp till Sthlm, stannade i Kungens Kurva för att kolla om hundarnas overaller kommit in (nej) och sedan köpte vi ett billigt vardagsrumsbord och en till köksstol på IKEA. Därefter var det storhandling på Maxi och det var så mysigt! Jag älskar, och har alltid gjort, att storhandla mat. Jag minns alla våra helgmiddagar på landet, varannan helg hos oss och varannan hos dig, mat, spel och ett underbart liv som jag kan välja att minnas det. Och vad tjänar annat till? Jag kan inte ändra på det nu, så jag kan lika bra minnas det som den underbara barndom jag upplevde då...
Så åkte vi hem, klädde julgranen och stökade med maten till sent in på natten och framförallt: slog in alla julklappar! Det allra bästa med julen!!! Jag älskar att slå in julklappar och ge bort, hela momentet från köp till mottagarens reaktion är magisk för mig! Till och med hundarna får noggrant utvalda och pyssligt inslagna klappar, men i år var de dåliga på att öppna dem...

Vaknade utvilad och lycklig på julafton och väntade in pappa som kom vid 14:30, bjöds på glögg och tvingades ned i soffan framför Kalle Anka. Det är bara julafton 1 ggr/år och då ska man se Kalle Anka 15:00! Annars säger jag upp mig!
Därefter kämpade vi ihop maten och jag var så rädd att missa något som pappa ville ha! Men det dukades upp: julskinka, köttbullar, prinskorv, revebensspjäll, gravad lax, ägghalvor, sillar, bruna bönor, dopp grytan, kalvsylta, rullsylta, rödbetssallad, Jansson's Frestelse (hade vi någonsin det???), vörtbröd, julkorv och must eller öl att dricka. Både jag, Anders & pappa var MYCKET nöjda med det hela tror jag!
Sedan vilade vi lite innan vi delade ut julklapparna och jag tror alla blev nöjda och glada, men jag minns fortfarande den julen vi hade köpt en platt-TV till dig och lurat dig att du knappt skulle få någon julklapp för du nyss hade fyllt år... Men så stod den inslagen i källaren hela tiden! =) Din min när du öppnade och dina ögon som nästan var gråtfärdiga när du insåg vad det var. Sådant älskar jag! Att kunna ge saker, stora som små, som träffar helt rätt och gör någon så glad. Det är väl ändå det julen handlar om, glädje? Oavsett varför vi firar, så är det väl glädjen som är budskapet? Det försöker i alla fall jag leva efter...
Efter det smaskade vi marsipanlimpa och kollade på Solsidan, som Anders av någon outgrundlig anledning missat...

På juldagen serverades det rester och till efterrätt: Ris à la Malta! MUMS!!! Det är nog den bästa efterrätten som finns! Sedan blev det prat och mer Solsidan.

Igår var det Annandagen och jag jobbade... Anders åkte till sin familj för lite julfirande och sedan vidare mot Kalmar... =( Jag hade den värsta arbetsdagen någonsin, det hade stormat hela natten och stora delar av landet var strömlösa. Det var hemskt!

Idag har jag också jobbat, men i morgon är jag ledig och får fara till Norrköping för att träffa älskade Malin, Johanna, Danne & Fredrik! Lycka!!! Jag ska även hämta ut hundarnas overaller som pappa & Anders varit snälla nog att köpa i julklapp åt dem... =) Hoppas på snö så jag får använda dem bara!

Jag älskar dig och saknar dig så jag vet inte var jag ska ta vägen! Du ska vara här, hos mig. Jag behöver dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar