lördag 9 april 2011

Lördagen Den 9:e April

Kära Mormiz,

sitter i vårat rum på landet, ett riktigt paradis för hundarna och en trasig själ. Är dessutom sjuk, du vet hur dålig jag är på att vara sjuk... Hatar det!
Har gjort en spellista i Spotify som heter Mormiz, med lite blandad musik som påminner mig om dig, tänkte att det kan vara kul att ha. Nyss var det Peter Lundblad med "Ta Mig Till Havet", självklart är det din text jag hör "...och gör mig med barn..."! De senaste dagarna har mina glada minnen av dig övermannat mig och det är ju skönt som omväxling... Jag önskar verkligen att jag kunde ta alla dessa ögonblicksbilder med ljud och dofter och samla dem i ett album och spara för alltid. Jag har ju inte så många kort kvar på dig, och alla bilder från våra tidiga år har ju mamma.

Men jag har så många minnen...
Minns du när jag hade ramlat vid stallet och fastnat med benet på den där rostiga maskinen när jag jagade Pyret? Jag gjorde mig ju mer illa än vad pappa trodde när han sickade hem mig och mamma för att plåstra om det... Jag minns att mamma la en handduk över benet, sa åt mig att inte titta och gick för att ringa dig. Sedan åkte vi till lasarettet i Eskilstuna och det var tvunget att sys. Varken du eller mamma kände er så pigga på att stå med mig, så ni kom överrens om att turas om, men du höll på att svimma och var tvungen att gå ut! =) Sedan fick jag 10:-/stygn och 10:-/spruta, så det blev 90:- till mig och en pizza som var kall när vi kom hem... =)
När du ringde upp ICA-affären som du brukar handla på och skällde ut dem efter noter för att fisken du köpt passerat utgångsdatum, bara för att komma på att du just tagit upp den ur frysen... Men det kom du ju på först när du lagt på... =)
När jag och mamma var hemma hos dig och någon av er borstade tänderna med en eltandborste och vi fick för oss att den slet sig och låg vikta av skratt i flera minuter.
När vi spelade Labyrint hemma vid köksbordet och jag bytte ut dina kort när du inte såg, så du trodde att du gick i mål först och vann, men sedan vände ett helt annat kort!
När vi var ute och åkte bil, du, jag och pappa och vi blev tvungna att backa, vilket du inte var så bra på. Det slutade med att pappa styrde från passagerarsätet och du bara gasade...
När du ramlade i backen i kohagen när vi åkte långskidor, du låg och skakade av skratt när jag kom ned!
När jag & Mattias kom på besök med Timmy och du sa att den stora hunden fick minsann inte komma in i huset, så vi tog med oss ett jättetält för säkert 5 personer. Sedan slet vi och pappa i flera timmar med att få upp helvetet i din trädgård, bara för att sedan få höra att vi absolut inte kunde sova ute!!!
När du skrämde Lasse genom att tjuvlyssna när vi pratade i telefon och när han frågade vad det var för tokig tant som hade svarat, så ropade du i andra änden...
Minns du det stora Smörkriget i Danmark?!? Sjukt roligt!!! Fredrik var inte ens med, men han tar upp det varje gång vi ska äta potatis! =)
När du sa fel tid på mitt utspring vid studenten-vilket resulterade i att ni kom typ 1 timme försent och jag hade stått helt ensam kvar på trappen... Min svensklärare kom fram och klappade mig på axeln med de föga tröstande orden: "Fan Bååth, är det ingen som gillar dig?!?" Men du förnekade såklart all inblandning, det var jag som hade sagt fel tid. Vi har haft stora stunder om den incidenten och mamma hade så dåligt samvete!!! Hon sa att hon skulle sitta i kyrkan i ett dygn innan jag gifter mig! =) Nu antar jag att hon inte kommer vara där alls...
Alla gånger vi åkte och bowlade och du slängde alltid klotet bakåt mot oss andra!
Vi hade någon stor middag hemma hos dig och efter middagen var det som vanligt kortspel, med vin och drinkar, för de vuxna. Du hade ju noja på att skåla i tid och otid, tillslut tröttnade min moster och sa att det inte blev några fler skålar. Då glimtade det till i dina vackra ögon, du tog ditt glas och vände dig bakom ryggen på de andra och skrattade glatt: "Skål på dig Majlis!" och drack upp.
På väg mot Norge, stopp på Mc Donald's i Arvika och din kommentar när du blev utan sugrör: "Men jag gillar ju att suga!" Vem säger något sådant??? Bara du!!!
Ett minne som du kanske inte har, men som Fredrik aldrig kommer att glömma! Vi sov hemma hos dig och han gick upp för att gå på toa på natten, öppnade badrumsdörren och möttes av din bleka bakdel och vände tillbaka till vårat rum! Du hade väl glömt bort att du hade gäster och haft lite bråttom...
Vi satt och spelade whist hos mamma i Norge och du och jag var i lag och mamma och Fredrik. Så drack du vatten och då sa mamma till mig: "Och där sitter du och är tjock..." och syftade på att vi hade tagit för många spel. Du började skratta och satte i halsen, varpå Fredrik sa: "Sätt nu fan inte i halsen och drunkna, det vore ju bingo!" Vilket du fick till att det vore något bra...
Varje gång jag tog fram Nationalencyklopedispelet och du & Fredrik skulle ut och ro över Mjösa!!! Varenda gång!!!

Så många underbara, fantastiska minnen av den mest fantastiska människa jag vet, den jag älskar över allt annat och vill ha tillbaka mer än allt. Jag känner mig så halv sedan du försvann. Ditt nummer är kvar i telefonen, jag är på väg att ringa dig varje dag. Det är ju så mycket jag vill berätta!!! Jag känner ingen som varit bästa vän med sin mormor, men så har de inte haft dig! Jag skattar mig så lycklig för att jag hade dig som mormor, det är ett enormt privilegium bara att få ha känt dig. Att få vara ditt enda barnbarn ser jag som en stor ära och jag hoppas att i framtiden kunna göra dig mer stolt över mig än vad jag har gjort tidigare...

Jag älskar dig oerhört och saknar dig i all evighet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar